Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je het antwoord op de meest gestelde vragen over:

Staat jouw vraag er niet bij of kom je er niet uit? Neem contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Inloggen

Werk jij als verloskundige en je een actieve AGB-code en een actief BIG-nummer? Dan kun je een account aanmaken in het Anticonceptieportaal. Registreren van een nieuw account gaat makkelijk in drie stappen:

  1. Account aanmaken.
  2. Verificatie account door apotheek.
  3. Nieuw team aanmaken of deelnemen aan een bestaand team.

Nieuw team aanmaken
Als de praktijk nog niet actief is in het Anticonceptieportaal, klik dan op Nieuw team aanmelden. Zo wordt er een nieuw team aangemaakt.

Aansluiten bij bestaand team
Voor praktijken die al bestaan in het Anticonceptieportaal vraag je de teameigenaar om een uitnodiging te sturen. Als je de uitnodiging voor een bestaand team hebt ontvangen, klik je op de link in de mail om je aan te sluiten bij het team. Daarna kan je meteen beginnen met voorschrijven.

Het Anticonceptieportaal werkt in bijna alle browsers, behalve Internet Explorer. In de meeste gevallen wordt Internet Explorer automatisch overgezet naar Microsoft Edge. Geldt dit niet voor jouw apparaat? Maakt dan gebruik van een andere browser, bijvoorbeeld Firefox of Google Chrome.

De apotheek heeft twee werkdagen de tijd om je account te verifiëren. Mocht je account na twee dagen niet zijn goedgekeurd, neem dan contact op met Apotheek Haaswijk.

Dit kan te maken hebben met je internetbrowser. Je kan dit als volgt oplossen:

  1. Kopieer de bevestigingslink uit de e-mail en plak deze in Google Chrome:
    – Ga met je muis bovenop de knop E-mail bevestigen staan.
    – Klik met rechtermuisknop.
    – Kies Link kopiëren.
  2. Open Google Chrome en plak de link in de zoekbalk.

Controleer of het juiste team is geselecteerd voor jouw account:

  1. Log in.
  2. Klik op de initialen (het rondje rechtsboven).
  3. Kijk naar Wissel van team. Waar het groene vinkje voor staat is het team dat is geselecteerd.
  4. Klik op de juiste teamnaam om van team te wisselen.

Kom je er niet uit, neem dan contact op via acp@brisp.nl.

Verwijderen van je account kan als volgt:

  1. Log in op het Anticonceptieportaal.
  2. Klik rechtsbovenin op je initialen.
  3. Kies Profiel.
  4. Scrol helemaal naar beneden en kies voor Account opheffen.

Let op: hierna is het niet meer mogelijk om in te loggen op het Anticonceptieportaal met dit account. Omdat uitgeschreven recepten mogelijk nog inzichtelijk moeten zijn voor collega’s, worden gegevens nog een half jaar bewaard. Daarna worden ze verwijderd.

Recepten en facturen

Het kan voorkomen dat een cliënt de betaallink niet goed heeft ontvangen. Als dit gebeurt, controleer dan het opgegeven e-mailadres en verstuur de betaallink opnieuw. Dit doe je als volgt:

  1. Ga naar Recepten.
  2. Zoek het recept op aan de hand van een van de zoekcriteria.
  3. Scrol naar rechts en klik op het ´oogje´. Hier vind je alle gegevens van de cliënt. Controleer samen met de cliënt of het opgegeven e-mailadres klopt.
  4. Klopt het e-mailadres niet? Klik op Wijzig contactgegevens en pas het e-mailadres aan.
  5. Scrol helemaal naar beneden, hier vind je een button om de betaallink opnieuw te versturen.

In het Anticonceptieportaal kan je controleren of een recept betaald is. Dit vind je bij de status van een uitgeschreven recept. Ga daarvoor naar het tabblad Recepten.

Een recept kan de volgende statussen hebben:
Klaar voor verzending / Niet betaald / Verzonden / Geleverd / Geannuleerd.
Klik op het ‘oogje’ als je uitgebreide informatie wilt inzien over de betaalstatus.

De status Niet betaald kan de volgende informatie bevatten:

  1. In afwachting betaling: het recept is aangemaakt en een betaallink is naar de cliënt verzonden. Cliënt heeft de betaallink nog niet geopend.
  2. Betaling is geannuleerd: het recept is aangemaakt en een betaallink is naar de cliënt verzonden. De cliënt heeft de betaallink geopend, maar de betaling niet afgerond/voldaan. Het is mogelijk om een nieuwe betaallink te versturen. Scrol naar beneden en klik op Betaallink opnieuw verzenden.

Zodra de betaling is voldaan, verandert de status naar Klaar voor verzending. De apotheek gaat aan de slag. Als het recept door de apotheek is verstuurd, krijgt het recept de status Verzonden.

Het is mogelijk om een export van recepten uit het Anticonceptieportaal te downloaden. In deze export vind je de volgende gegevens: aanmaakdatum, naam cliënt, e-mail cliënt, telefoonnummer, batchnummer, type anticonceptiemiddel.

  1. Log in.
  2. Ga naar Recepten.
  3. Klik rechts op de knop Export.
  4. Er wordt nu een Excel-bestand gedownload met alle gegevens.

Als BSN-nummers en overige gegevens automatisch worden weergegeven, staat waarschijnlijk automatisch invullen ingeschakeld in de webbrowser. Maak je gebruik van Google Chrome volg dan onderstaande stappen:

  1. Open Google Chrome.
  2. Klik rechtsboven op Meer (drie puntjes boven elkaar).
  3. Klik op Meer hulpprogramma’s en vervolgens op Browsegegevens wissen.
  4. Kies een periode, zoals ‘Afgelopen uur’ of ‘Altijd’.
  5. Kies bij Geavanceerd de optie ‘Formuliergegevens voor Automatisch aanvullen’.
  6. Klik vervolgens op Gegevens wissen.

In het Anticonceptieportaal is het mogelijk om een recept te wijzigen. Dit kan zo lang een recept nog niet betaald is. Ga hiervoor naar Recepten en klik op het potloodje achter het betreffende recept.

  1. Log in in het Anticonceptieportaal.
  2. Ga naar Recepten.
  3. Zoek het desbetreffende recept.
  4. Klik op het ‘oogje’ en scrol naar beneden.
  5. Klik op Factuur downloaden (rechtsonder).

Lukt dit niet, noteer dan de referentiecode van het recept en vraag de factuur op bij Apotheek Haaswijk.

Wil je toch liever een ander anticonceptiemiddel dan je nu hebt besteld en ontvangen? Het is mogelijk om je product te retourneren volgens de retourprocedure en een nieuw product te bestellen. Omruilen kan helaas niet.

Wil je een bestelling retourneren? Zoek het recept op in het Anticonceptieportaal. Vooraan ieder recept zie je een oogje, een vrachtauto en een pijltje. Een retour aanvragen doe je door op het pijltje te klikken en de vervolgstappen te doorlopen.

Let op: de productverpakking moet ongeopend en onbeschadigd zijn. De productverpakking mag niet beschreven zijn. Zorg dat je het product goed verpakt, zodat het anticonceptiemiddel niet kan beschadigen. Is dit allemaal in orde? Dan stort de apotheek het aankoopbedrag terug.

Track & trace en verzending

In het recept kan je aangeven wanneer je het middel wilt ontvangen. De apotheek verstuurt vervolgens ruim op tijd naar de verloskundigenpraktijk. Let op: middelen worden pas verstuurd als de betaling voldaan is. Waar mogelijk worden leveringen gecombineerd. Zo zorgen we er samen voor dat er minder pakketjes verzonden hoeven te worden en belasten we het milieu minder.

Standaard staat ingesteld dat de verloskundigenpraktijk track & trace berichten van het recept ontvangt. Wil je dat de cliënt of iemand anders de deze informatie ontvangt? Vink in het recept Alternatief track & trace e-mail aan en vul het alternatieve e-mailadres in. De track & track e-mails gaan dan naar dit e-mailadres in plaats van het standaard e-mailadres van de praktijk.

Zo lang een recept nog niet betaald is, kun je wijzigingen maken. Zo kun je ook het track & trace e-mailadres aanpassen. Een recept wijzigen doe je als volgt:

  1. Zoek het betreffende recept op.
  2. Klik op het ‘oogje’ achter het recept.
  3. Scrol naar Acties en klik op de knop Recept bewerken.
  4. Scrol naar Bezorgadres, zet de switch aan en vul het gewenste e-mailadres in.
  5. Klik op Opslaan.

Elke dag na middernacht worden de track & trace codes zichtbaar. Probeer het de volgende dag nog eens.

Werkt de track & trace-code nog niet, neem dan contact op met apotheek Haaswijk. Houd de track & trace code (begint met 3S) en/of de referentiecode binnen handbereik zodat de apotheek het recept makkelijk voor je kan opzoeken.

Elke praktijk kan een Track & Trace mailadres instellen. Standaard worden de T&T berichten naar dit mailadres gestuurd.

  • Log in met het account van de praktijkbeheerder
  • Klik rechtsboven op het rondje of bij de mobiele versie op de drie streepjes
  • Ga naar Team instellingen
  • Daar zie je ‘e-mailadres voor Track&Trace’. Vul het mailadres in waarop je de T&T berichten wilt ontvangen.

(Laat dit veld leeg wanneer je geen Track & Trace berichten wilt ontvangen.)

Dit kan door middel van de Track & Trace code (ook wel 3S-code genoemd).

  1. Ga naar de tab Recepten
  2. Zoek het betreffende recept op en klik op het ‘oogje’
  3. Ga naar Leveringsinformatie
  4. Klik vervolgens op de code die begint met 3S
  5. Een PostNL webpagina wordt nu geopend, deze pagina toont de status van de zending

Neem bij vragen over de verzendstatus contact op met apotheek Haaswijk. Houd de Track & Trace code (begint met 3S) en/of de referentiecode binnen handbereik zodat de apotheek het recept makkelijk voor je kan opzoeken.

Telefoonnummer: 071 5150015
E-mailadres: apotheekhaaswijk@ezorg.nl

Wil je pakketten altijd het liefst op een vaste dag ontvangen? Stel dan een voorkeursleverdag in onder Teaminstellingen. De apotheek plant de bezorging dan zo in dat levering zoveel mogelijk op deze dag plaatsvindt.

Praktijk en gebruikers

Iedere verloskundige met een AGB-code en BIG-nummer kan een gebruikersaccount aanmaken. De teameigenaar kan gebruikersaccounts uitnodigen om deel te nemen aan het team. Alleen de teameigenaar kan teamleden uitnodigen.

  1. Log in met het account van de teameigenaar.
  2. Klik rechtsboven op het rondje.
  3. Kies Teaminstellingen.
  4. Scrol naar beneden, ga naar Voeg een teamlid toe, vul het e-mailadres in van de collega die je wilt uitnodigen en klik op Toevoegen.
    • Let op: voer het e-mailadres in waarop de collega een account heeft geregistreerd of gaat registreren.
    • De collega ontvangt een mail met deze uitnodiging en kan via die mail de uitnodiging accepteren of een Anticonceptieportaal account aanmaken.

Wil je een uitnodiging van de teameigenaar, maar weet je niet wie dat is? Stuur dan een mailtje naar acp@brisp.nl om de teameigenaar op te vragen.

De teameigenaar kan assistenten uitnodigen om deel te nemen aan het team. Met een assistentenaccount kun je bestellingen volgen en de status van de bestelling inzien. Het is een account waarmee je alleen kunt kijken, niet voorschrijven. Je kunt als volgt een assistent uitnodigen:

  1. Log in op het Anticonceptieportaal.
  2. Klik rechtsboven op het ‘rondje’ met je initialen.
  3. Ga naar Teaminstellingen.
  4. Scrol naar het tussenkopje Teamleden.
  5. Vul het e-mailadres van de assistente in en selecteer dat het om een ‘assistente account’ gaat.
  6. De assistente krijgt nu een e-mail met een uitnodiging om deel te nemen.

Het is mogelijk om assistenten uit te nodigen als teamlid. De assistente kan alleen kijken, niet voorschrijven. Dit is bijvoorbeeld handig om de status van de bestellingen te volgen.

Assistenten zijn niet bevoegd om voor te schrijven. De apotheek controleert bij iedere aanmelding of zorgverleners voorschrijfbevoegd zijn. Als de naam niet overeenkomt met het BIG-nummer en de AGB-code dan wordt de registratie afgewezen. Voor het registreren van een assistentenaccount hoef je geen AGB-code of BIG-nummer in te vullen.

Controleer eerst: komt het e-mailadres van jouw Anticonceptieportaal-account overeen met het e-mailadres waar de uitnodiging naartoe is gestuurd?

  • Nee: vraag of de beheerder de uitnodiging naar het juiste e-mailadres kan sturen.
  • Ja: log in met je account, ga naar het notificatie belletje (rechtsboven). Klik op de uitnodiging. Hierna krijg je de mogelijkheid om de uitnodiging te accepteren of af te wijzen.

notificatie

Lukt het niet, neem dan contact op met acp@brisp.nl

Vervangingsregeling

Verloskundigen kunnen een vervangend hormoonspiraal aanvragen via het Anticonceptieportaal, bijvoorbeeld na een mislukte plaatsing. Een vervangend spiraal aanvragen kan tot 12 weken na plaatsing. Het is mogelijk om 1 vervangend spiraal per cliënt en 2 spiralen per verloskundige per jaar aan te vragen. Aanvragen doe je in 3 stappen:

  1. Ga naar het overzicht met recepten en zoek het recept op dat je wilt vervangen. Klik op het ‘oogje’ bij het recept om de details te openen.
  2. Ga naar beneden en klik bij Acties op de knop Vraag vervanging aan.
  3. Geef een reden op, kies het bezorgadres, het gewenste verzendmoment en de plaatsingsdatum. Klik vervolgens op Indienen.

Tweestapsverificatie (2FA)

  • Met tweestapsverificatie (ook wel twee-factor-authenticatie of 2FA genoemd) beveilig je jouw account in het Anticonceptieportaal met een extra code. Je logt in met je gebruikersnaam en wachtwoord en vult ook iedere keer een extra unieke wisselende code in.
  • Deze code krijg je door gebruik te maken van een authenticatie-app. Zo’n app is dus een codegenerator. Het is een (gratis) app die je kunt installeren en die op basis van een ingevoerde sleutel een code produceert.
  • Iedere keer als je in wilt loggen en de extra code dient in te voeren, open je de app en voer je de code in die je daar ziet (deze ververst elke 30 seconden).
  • In het Anticonceptieportaal kan je het beste werken met Google Authenticator. Je kunt ook de Authy app of de Microsoft Authenticator app gebruiken. Alle apps doen hetzelfde en zijn gratis.

Tweestapsverificatie (ook wel 2FA of twee-factor-authenticatie genoemd) is belangrijk omdat het Anticonceptieportaal veel persoonsgegevens bevat. Deze gegevens hebben extra bescherming nodig.

Google Authenticator is makkelijk in gebruik en gratis. Klik hier voor instructies.

Tweestapsverificatie voor het Anticonceptieportaal kan ook met Authy of Microsoft Authenticator.

Bezorgadres

  1. Log in bij het Anticonceptieportaal.
  2. Klik op de initialen (rechtsboven) of bij de mobiele weergave op de drie streepjes.
  3. Klik op Team instellingen.
  4. Wijzig de adresgegevens bij Team informatie.
  5. Klik op Opslaan.
  1. Klik op Bezorgadressen (linksboven) of bij de mobiele weergave op de drie streepjes.
  2. Klik op Wijzigen bij het adres.
  3. Wijzig het adres en klik op Opslaan.

Het is niet mogelijk om een bezorgadres te verwijderen waar al recepten op zijn uitgeschreven. Het adres is namelijk gekoppeld aan deze recepten. Via de knop Deactiveren kunnen bezorgadressen actief of inactief worden gemaakt.

Een extra bezorgadres dat je vaker gebruikt kan je als volgt toevoegen:

  1. Log in bij het Anticonceptieportaal.
  2. Klik in de balk bovenin op Bezorgadressen of bij de mobiele weergave op de drie streepjes.
  3. Klik op Nieuw adres.
  4. Voeg het gewenste extra adres in.
  5. Klik op Toevoegen. Het nieuwe bezorgadres staat nu in de lijst.

Wil je de bestelling bij de cliënt thuis laten bezorgen? Kies je bij het aanmaken van het recept bij Bezorgadres voor Ander bezorgadres opgeven. Vul hier het thuisadres in van de cliënt. Tip: vul bij Track & trace mailadres ontvanger het e-mailadres van de cliënt in. Zo kan de cliënt zelf in de gaten houden wanneer het pakketje bezorgd wordt.

Binnen het Anticonceptieportaal kun je ervoor kiezen om recepten naar het eigen huisadres te laten sturen in plaats van naar de praktijk. Wil je in dit geval liever niet dat je adres zichtbaar is in de bevestiging die de cliënt ontvangt? Volg dan de volgende stappen:

  1. Kies boven in de balk voor Bezorgadressen.
  2. Klik rechtsboven op de button Nieuw adres.
  3. Kies voor Standaard bezorgadres.
  4. Vul je adresgegevens in. Bij Ontvanger kun je de praktijknaam invullen, zo ziet de cliënt geen persoonlijke gegevens in de bevestiging terug.
  5. Klik op Toevoegen.
  6. Bij het aanmaken van een recept staat dit adres nu tussen de opties.

Zie je het er niet tussen staan? Ga terug naar Bezorgadressen en kijk of het adres op Actief staat.

Overig

Zodra het laboratorium de sample heeft ontvangen, is de uitslag binnen 3 werkdagen beschikbaar. Je kunt de uitslag opvragen via https://www.suresy.com/nl/uitslag/. Gebruik hierbij de unieke code die je hebt ontvangen bij de test.

Van sommige medicijnen bestaan verschillende merken en varianten. Deze medicijnen werken hetzelfde, maar verschillen soms in prijs. De zorgverzekeraar vergoedt in dat geval één variant van het geneesmiddel. Dit gaat om het medicijn dat het goedkoopste wordt aangeboden aan de zorgverzekeraar door de producent. Met dit preferentiebeleid wil de zorgverzekeraar de zorgkosten zo laag mogelijk houden. Elke zorgverzekeraar heeft eigen lijsten van voorkeursmedicijnen. Apotheken moeten voorkeursmedicijnen afleveren.

Medische noodzaak
Het kan gebeuren dat een cliënt niet goed op een medicijn reageert. Bijvoorbeeld omdat de cliënt allergisch is voor een bepaalde vul- of hulpstof. Dit komt weinig voor. Gebeurt het toch? Dan krijgt de cliënt een ander medicijn vergoed. De zorgverlener schrijft dan op het recept ‘medische noodzaak’. Let op: Voor dit medicijn betaalt de cliënt eigen risico.

Voor wie geldt het VGZ Preferentiebeleid?
Voor VGZ verzekerden geldt een preferentiebeleid voor bepaalde geneesmiddelen op het gebied van anticonceptie. Het gaat hier om de groep vrouwen tot 21 jaar die vallen onder de basisverzekering en Mirena of Nuvaring voorgeschreven krijgen en daarnaast vrouwen die bij VGZ aanvullend verzekerd zijn voor anticonceptie. Vanaf heden wil VGZ dat de apotheek deze geneesmiddelen vervangt voor generieke geneesmiddelen. Voor vrouwen vanaf 21 jaar die niet aanvullend verzekerd zijn voor anticonceptie geldt dat zij zelf mogen kiezen welk anticonceptiemiddel zij afgeleverd krijgen.

Anticonceptieportaal
Zorgverleners krijgen het anticonceptiemiddel afgeleverd dat zij hebben voorgeschreven via het Anticonceptieportaal. De cliënt rekent het voorgeschreven anticonceptiemiddel af en daarna wordt het verzonden naar de verloskundigenpraktijk. Zo weten zorgverleners zeker dat zij het middel krijgen waar ze samen met de cliënt voor gekozen hebben en dat ze bekend zijn met de inbrengtechniek van het gekozen geneesmiddel. Zo wordt de kans op een succesvolle plaatsing vergroot.